Sunday, February 6, 2011

Makan! Makan!

Perut terasa kenyang, yang teramat sangat. Nak tidur, sepertinya terlalu awal. Rasa gembira dan bersyukur kerana dapat meluangkan masa untuk makan malam bersama teman-teman rapat tadi. Ya, sudah lama aku tidak mempunyai peluang untuk makan malam bersama mereka, sebab itulah aku terasa sangat gembira.

Kedai makan di Jalan Sekilau menjadi pilihan kami pada malam ini. Nama kedainya, aku tak tahu. Mungkin tiada signage atau aku sendiri yang tidak perasan. Di situ ada banyak kedai, kami makan di kedai yang bertentangan dengan kedai Murtabak Mengkasar. Nama kedai murtabak itu langsung melekat dalam ingatanku kerana papan tanda hijaunya itu terbentang sebesar-besar alam. Tambahan pula, sahabat-sahabat tadi merengek hendak makan murtabak.

Afiqah atau lebih senang aku panggil Tetel, Ain Wahidah, dan Raihan menaiki kereta Shahdan. Sementara aku hanya menunggang motosikal, dengan Ijan. Aku dan Ijan tiba lewat beberapa minit kerana kami telah berjanji dengan Imad untuk sama-sama makan malam. Hari ini Imad menunjukkan kepakarannya memasak. Lokasi memasak, pastinya di bilik Amir kerana segala perkakasnya lengkap. Ikan siakap yang dibeli Imad dari Kelantan itu menjadi menu utama untuk santapan kami. Usai solat Isyak, kami bergegas ke bilik Amir. Lucunya, kami merahsiakan hal itu dari pengetahuan Shahdan. Kami menyuruhnya  menjemput gadis-gadis terlebih dahulu, manakala kami akan menyusul kemudian nanti.

Sungguh menyelerakan ikan siakap masak masam manis hasil air tangan Imad itu. Walaupun perut sudah kenyang, kami masih nak pergi makan. Apa nak buat, dengan Imad sudah berjanji, dengan gadis-gadis ini pun sudah berjanji. Janji haruslah ditepati. Di Jalan Sekilau, aku order nasi goreng ayam dengan air jagung cincau. Air jagung cincau nampaknya sungguh menggoda, sementara nasi goreng ayam.. sungguh membosankan. Iyelah, perut sudah penuh, pastinya nasi goreng yang lazat itupun nampak membosankan.

Perlahan-lahan aku menyuapkan nasi ke mulut. Terasa berat untuk menghabiskan sepinggan nasi itu, tapi alhamdulillah aku mampu menghabiskannya. Tidaklah membazir. Ijan pula menghadiahkan sebahagian koey teow goreng hitamnya kepada Shahdan untuk dihabiskan. Kami berbual rancak dan bersenda gurau sepanjang berada di sana. Ya, sudah lama aku tidak merasakan kemesraan sebegitu, timbul pula rasa rindu. Rindu yang membawa aku kembali mengenangkan saat-saat manis semasa di Pusat Asasi UIAM dua tahun lalu. Memang kami rapat sejak berkenalan di Pusat Asasi. Pantang berjumpa, ada saja modal untuk bergosip dan usik-mengusik. Kehadiran Zaimi dan Zainal juga menambah kemeriahan suasana, walaupun mereka baru sahaja makan di Celup Corner.

Oh ya! Kisah mereka yang merengek-rengek nak makan murtabak tadi. Erm, kami tidak pula memesan murtabak itu. Adakah sahabat-sahabat ini hanya bergurau... atau serius, aku kurang pasti tentang itu. Yang pasti, aku sangat kenyang.. dan aku gembira dapat meluangkan masa pada malam ini bersama mereka. Kami menamatkan edisi pertemuan ini dengan gelak tawa yang penuh kemesraan. Semoga bertemu lagi di edisi pertemuan akan datang. Selamat malam.

30 comments:

  1. patot la korang xmakan banyak,pastu suruh aku gerak dulu

    ReplyDelete
  2. Eh, aku makan banyak jugak.. hehehe... ;p

    ReplyDelete
  3. hahahaha...nice2.when the next time?sebab tetel plak nak blanje.haha

    ReplyDelete
  4. wargh. boleh2. tp nnt bila aku ada duet la. haha

    ReplyDelete
  5. makanan yg rizQan rasa paling special kat kedai makan sekilau (depan mengkasar) tu semestinya Nasi Goreng Belacan, sejak kali pertama makan kat situ.. sekali pun x penah ubah menu, test la rasa sendiri (",)

    ReplyDelete
  6. heheh...insyaAllah ye.. aku tuntut nanti yer.. ;)

    oh, lupe plak aritu jmpe rizQan makan dgn pudin kat situ.. erm, mesti makan nasi goreng belacan jugak time tuh kan.. hehe

    ReplyDelete
  7. whoa tetel!!kompem aku menuntut!!!serius..hahaha
    adha,lain kali ubah menu ye.test nasi goreng belacan dye.haha.xmo dah nasi goreng ayam.haha

    ReplyDelete
  8. Ha'a kan.. nak try la nasi goreng belacan, nak ckp kat si abg raihan tuh, "Rizqan cakap nasi goreng belacan kat sini sedap? saya nak cuba eh.." ;)

    Gosip panas: balik dari makan semalam, ada seseorang cakap, "cantik ea senyuman orang tuh, suka aku tengok.."

    ReplyDelete
  9. abang raihan!hahaha.yang zainal excited gile pandang muke dia.haha
    ehem,sape seseorang tu and sape orag tuh?cepat2..tell me.haha

    ReplyDelete
  10. ahaha.. tak sangka zainal begitu excited nak tengok abang tuh.. punya lah power aku describe abang tuh kan.. haha

    erm, dua-dua pun tak boleh diberitahu.. heheh.. tapi orang tuh suruh aku bagitau.. tak pasti lah sama ada dia bergurau atau serius.. biar aku confirm kan dulu..heheh

    ReplyDelete
  11. hahaha.abang baju koko = abang raihan.haha
    eh,orang tu suruh ko bagitau dalam blog ke?haha

    ReplyDelete
  12. wahhh terharu! NICE POST! tapi kurang cikit umphhh sebab tak banyak pujian untuk aku. lagi menarik kalau letak gamba aku. HAHAHAHA~

    p/s : nanti dtg cts nak mkn gitau aku. duet aku ade save untuk kau.. hekhek

    *raihan cute*

    ReplyDelete
  13. heheh,, raihan kenapa tak bagi link blog anda? jeng3..

    okeh.. aku dtg nanti, time dorg masak lauk banyak2.. kalau lauk ayam merah saja yang ada, aku x contact ko..

    ReplyDelete
  14. HAHAHAHA demand pule! aku blog takde.

    *raihan cute*

    ReplyDelete
  15. lupe nak cakap, aku bersyukur sebab malam tadi aku order yang agak banyak la jugak..kehkehkeh.

    ReplyDelete
  16. raihan tny die ke yg senyum cantik tu? hahahaha

    ReplyDelete
  17. tetel tipu. aku tak tanya ok.

    *raihan*

    ReplyDelete
  18. raihan, sejak dah berpunya nih, blog pun dah tinggal ea..

    ain, order banyak ea.. lapar sangat kot?? patut la aku tengok nak carikkan cili dengan telur tu pun tak bermaya macam orang tak makan sepuluh hari..

    tetel, jeng3.. siapa kah dia..?? hahaha

    ReplyDelete
  19. hahaha..tula..x bermaya sungguh masa carikkan cili tu..

    ReplyDelete
  20. hahaha...aku taw sebab pe ko tak bermaya sangat.. sbb makan tengahari tak cukup.. hehe...

    tetel: bukan raihan.

    ReplyDelete
  21. Tersangat la betul!!!lauk da hujung tanduk la katakan.wahahaha

    ReplyDelete
  22. bukan raihan jadi ain lah! hahahaha. tukar gossip la lps ni

    ReplyDelete
  23. ala tetel..sebenarnya engkau!toksah nak babitkan aku pulak.haha

    ReplyDelete
  24. tak. aku sure bukan aku. celah mane nk manis nye. haha. go ain! go ain!

    ReplyDelete
  25. entah tetel. yeye je dia tu. cakap je la diri sendiri. senang. haha

    *raihan*

    ReplyDelete