Saturday, April 23, 2011

Nota - Nota Lilag

Hidup ini adalah keyakinan dan perjuangan.. Perjuangan mukmin sejati tidak akan terhenti, kecuali kedua tapak kakinya telah menginjak pintu syurga.. (Imam Hanbali)

Itulah kata-kata yang tercoret pada kad ucapan selamat hari lahir daripada sahabat-sahabat sekelas aku yang menggelarkan diri mereka The League of Indomitable Ladies and Gentlemen (LILAG). Terima kasih sahabat-sahabat semua. Nampaknya tahun ini aku menerima kad ucapan empat bulan lebih awal daripada tarikh yang sepatutnya. Semuanya gara-gara cuti panjang yang diumumkan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia yang bertujuan menyelaraskan kalendar akademik IPTA seluruh Malaysia.

Seperti biasa, the LILAG mengadakan majlis perpisahan setelah tamat peperiksaan akhir semester, pada 16 April yang lalu. Alhamdulillah, Allah masih mengurniakan nikmatNya yang kabir, iaitu ukhuwwah untuk kami sama-sama berkumpul dan mengeratkan lagi persahabatan dan persaudaraan ini. Majlis pada malam itu sungguh istimewa kerana aku dinobatkan sebagai penerima 'anugerah' The Sleeping Beast!! Bunyinya teruk, tetapi aku suka, malah aku turut mengundi diriku sendiri sebagai calon The Sleeping Beast. Heheh, sememangnya aku mudah mengantuk dan terlelap lebih-lebih lagi apabila berada di dalam kelas. Erm, ada lagi yang lebih istimewa, iaitu Nota Cinta Lilag. Pada tahun ini, aku mendapat 24 nota cinta. Ini bermakna ada 12 orang sahabat yang tidak ingin mengatakan sesuatu buat aku. Tidak mengapa, aku kira mereka pasti tidak mempunyai sebarang masalah atau rasa tidak puas hati yang ingin diluahkan. Ingin tahu isi kandungan nota-nota cinta yang aku terima?

"Hanya anak yang baik akan menjadi ayah yang baik, belajarlah menjadi pengikut sebelum menjadi pemimpin, kerana benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau.."

"Ko sengal... hahaha goodluck dalam ape jua yang ko buat, cuti jangan buat pelik-pelik, isi dengan benda bermanfaat ye.."

"All the best in everything that you do.."

"Goodluck and happy holiday!!"

"Adha, mintak maaf banyak-banyak segala salah silap sepanjang kita kerja sekali.. Thanks a lot sebab dah banyak menbantu, hope boleh improvekan chemistry tu.. hehe.. tapi apa-apa yang adha tak puas hati, habaq terang-terang na.."

"Jadilah rijal dengan kaki berpijak di bumi, namun cita-cita tergantung di langit nan tinggi, all the best in life!!"

"All the best!! Hepi holiday!!"

"Bonnes vacances Adha"

"Rajin bekerja... kot~ Baik.. Thanks and sorry for everything.."

"Versatile + macho + anything + ...you ROCK dude! haha.. Epitome for our class, be a good man, all the best, thank you for being a good friend of mine since we met (I think 2002) I really appreciate it, happy holiday"

"Adha..(hantu pintu) Nice knowing you.. semoga ukhuwwah kita semakin hari semakin kuat.. Alhamdulillah kita berjaya harungi semua dugaan yang lepas, harap-harap semua tu takkan jadi lagi.. BFF forever, dah sedia nanti bagitau aku siapa pelangi itu... (aku da tau da tapi..hehe) "

"Hey hey hey hey!! No doubt you are a good person, a good friend indeed. Thanks a lot. Sorry if I did something that hurting you. I never meant to. Have a blast holiday, dear!! Please take care of yourself!"

"Live each day as if there was no tomorrow!"

"Namanya banyak rimas sekali, budak ARC kebanggaan kami, Adhamerudin kacak sekali, banyak character susah nak selami. Selamat maju jaya di dunia dan akhirat.."

"Hye hensem!! Alamak ..sorry la tulisan buruk.. tak sempat tulih lawa-lawa.. Firstly, terima kasih banyak-banyak atas segala bantuan yang pernah diberi.. (ade ke?) Pastu saya nak mintak maaf if ada salah silap sengaja / tak sengaja.. sedey ar ko tak g chamah.. (mesti dapat agak siape aku kan?) Papepon.. jom have fun rakit and kayak nie.. TQ for being my friend.. Happy holiday and all the best for next sem.."

"Hye Adha.. Selamat bercuti!! Selamat naik gunung!! Selamat berakit!! Annyeong~"

"Thank you for the last sem(s) and this too. Quite rare to find a good person like you.. Good luck in your studies, life saver things and remaining SCIENCESS things too. Happy holiday.."

"Selamat bercuti, selamat pulang dan selamat kembali. P/s: Ampunkan salah silap, halalkan hutang-hutang."

"Udin Oh Udin!! Who's that pokemon hah?? Pelangi...pelangi.. (ada lukisan pelangi) is it pelangi?? cecite..cecite..."

"Usia yang tersisa, gunakan untuk buat perkara yang berfaedah.. Maaf atas segalanya."

"Adha~ Best dapat kenal ko and dpt jadi kawan ko..!! Ko memang a very good friend.. Hope kita stay as friend sampai bila-bila..anyway, happy holiday!! and selamat berakit bersama-sama nanti.. haha jom hitamkan diri haha.."

"Hai Adha!! Best kenal dengan kau.. tapi kau selalu bizi.. Muahaha.. Dah tak selalu hang out dengan ko.. Selalu-selalu lah angkat phone ngan reply mesej.."

"Naik gunung elok-elok!! Isikanlah cuti anda dengan kerja-kerja berfaedah.. Jangan duk prank orang ja.. haha all the best!! Go Lilag!!"

"Payoh benor kalo nak tunggu ko reply msg or angkat call.. Lambat seyhh.. Hepi holiday.. Nanti jadi lifesaver kitowang eh.. huhu"

Terima kasih. Terima kasih semuanya. Sahabat, aku menyusun sepuluh jari, dengan rendah dirinya memohon maaf seandainya kesibukan itu telah menenggelamkan aku jauh daripada sahabat-sahabat sekalian. Sungguh aku ingin persahabatan atau persaudaraan atau ukhuwwah atau apa saja nama yang menggelarkan hubungan kita ini berkekalan dan makin erat, makin erat, makin erat.

Ukhuwwah atau persaudaraan ini merupakan nikmat yang bermula dari keteguhan iman dan ketakwaan, lalu melahirkan perasaan kasih sayang yang mendalam, rasa saling mempercayai dan menghormati. Dari situ lahirnya keikhlasan yang tidak tolok bandingnya, untuk saling berbakti, saling membantu, berkasih sayang dan memaafkan. Sesungguhnya tidak akan ada ukhuwwah tanpa iman dan takwa dan begitu juga sebaliknya.  

Rasulullah S.A.W bersabda :
" Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri ". 

( Riwayat : Bukhari & Muslim )
Salam ukhuwwah, selamat bercuti, selamat bertemu kembali.

6 comments:

  1. hahaha...xleh blah ade 2 org ckp suh angkat n bls msg..ko mmg hot, dude..hehe

    ReplyDelete
  2. ngeh3.. aritu kan phone aku problem.. selalu abes bateri.. aku pun faham la.. mesti org yg msg n call aku tu tension gile.. hehe i'm sorry..(amir maharaja lawak)

    ReplyDelete
  3. aku boleh detect mane wani,mizan,tetel and kak dayah punye.haha

    ReplyDelete
  4. ea..? mizan, tetel, kak dayah aku taw.. wani punye yg mane..? jeng3

    ReplyDelete
  5. hahaha.aku agak je,takut la plak salah..haha

    ReplyDelete