Saturday, August 13, 2011

Kembara Berakit Antarabangsa Sungai Pahang 2011

Tudia...tudia..tudia!! Dah dekat sebulan barulah aku berkesempatan untuk tulis pasal Kembara Berakit nih. Program yang julung-julung kalinya dianjurkan oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dengan kerjasama Kementerian Pelancongan dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Pahang ini telah berlangsung selama 6 hari bermula 8 Mei sehingga 13 Mei 2011.

Alhamdulillah, aku berjaya mengumpulkan kawan-kawan yang sehati, sejiwa dan sekepala untuk mengikuti program ini. Memang tak semua orang memandang program sebegini sebagai sesuatu yang berfaedah. Berjemur tengah panas sampai hitam, berendam dalam sungai sampai kembang, peluh, penat, arus deras, risiko lemas, binatang dalam sungai, arggggh...semualah! Baik pergi shopping mall, tengok wayang, main bowling, facebook atau kalau nak aktiviti air, pergi je water park!
Ye ke macam tuh? 
Tak! Bagi aku, program ini sangat istimewa dan peluang menyertainya adalah satu peluang keemasan yang tidak wajar dilepaskan. Melalui program nih, aku berpeluang merasai pengalaman menghilir sungai dengan rakit buluh tradisional. Warisan budaya, khazanah berharga yang bukan mudah untuk aku menikmatinya pada zaman serba moden nih. Cuba bayangkan, tiba-tiba aku nak pergi cari buluh, ikat-ikat buat rakit, hias lawa-lawa, lepas tuh, menghilir sungai sorang-sorang. Mesti orang ingat aku nih dah gila kan..?

Pada aku program nih memainkan peranan yang sangat penting dalam mewariskan budaya dan tradisi masyarakat terdahulu kepada generasi muda, supaya ia tak hilang ditelan zaman. Aku pun rasa bangga dan sangat bertuah dapat join program nih. Kalau nanti anak-anak aku tanya.. "Berakit tu macam mana.. ayah?", aku dah ada bedtime stories untuk diorang. Jadi tahniah kepada pihak penganjur atas usaha gigih mereka menganjurkan program ini. 

Ok, jom citer pasal rakit UIA pulak!

Alhamdulillah, tahun nih Bro. Asri masih bersetuju untuk menghantar 2 team (tanpa extra). Maksudnya memang cukup-cukup 12 orang lah sebab satu rakit tu maksimum 6 orang je boleh naik. Semestinya kesemua 12 orang itu dari Adventure & Recreational Club (ARC) Kuantan lah, siapa lagi yang berani menyahut cabaran berakit nih kan? Heheh.. Mereka ialah Khairul Akmal, Zul Fahmi, Hazwan Hazali, Ezuan, Akim, Asila, Payya, Ziya, Elin, Mira, Liyana dan aku sendiri.

Kami telah berkampung di UIA sejak 2 Mei untuk latihan dan persiapan teknikal. Memang banyak kerja yang nak dibuat, nak buat paddle lah, bumbung lah, tiang lah, langsir lah, latihan kayak lah, jogging lah, itu lah, inilah.. macam-macam. 6 hari yang diperuntukkan terasa sangat singkat.

Mula-mula, kami menyiapkan design rakit, lepas tuh barulah tentukan barang apa yang nak dicari dan barang apa yang nak dibeli. Bumbung, pagar dan tiang, semuanya menggunakan buluh. Apa lagi, kami pun masuk ke hutan di belakang Mahallah perempuan dalam UIA untuk mencari buluh. Cari punya cari, tak jumpa. Kami pun keluar dari hutan dengan rasa kecewa. Lepas tuh baru ternampak, rupa-rupanya kat belakang Mahallah Talhah 4 tuh ade banyak rumpun buluh. Tapi buluh kuning lah, buluh yang biasanya dibuat hiasan. Bukan buluh hijau yang kuat tuh. Oleh sebab tiada pilihan lain, kami ambik jelah buluh kuning tuh. Tebang punya tebang, sampai maghrib baru selesai. Buluh-buluh tuh kami kumpulkan kat dalam O.R. kami iaitu Female Gym, CF Sister. Fuhhh, ade O.R!! Heheh.

Alamak, dah hampir pukul 1 nih. Aku terpaksa stop dulu. Malam nanti, lepas balik dari kerja, aku akan sambung. Heheh. InsyaAllah.



Inilah post terakhir dari arwah abang aku Mohd Adhamerudin/Pengemudi Layang-Layang. Hari nie tiba-tiba je aku rasa nak buka draft post nie, rupa-rupanya beliau tak sempat nak publish post nie..so, aku tolong post cerita yang arwah nak sampaikan kat sini untuk kita.  Semoga arwah sentiasa berada dalam keadaan baik di sana.. Al-Fatihah.... -- by Ariez Muhammad

3 comments: